Veerle-LeoninZuid-Afrika.reismee.nl

Stellenbosch en Kaapstad en omgeving

Beste mensen,

Nog een laatste keer voor we weer naar huis toemoeten. Helaas. We zijn weer in staat om te typen na een zeer geslaagde wijntoer. 4 wijnboerderijen langs; Simonsig, Fairview, een derde waarvan we de naam niet meer van weten in de buurt van Franschhoek en we eindigden in Boschendal. We begonnen de trip om 10.30 met een glas champagne. Hij mocht alleen niet zo genoemd worden vanwege naamrechten. Dus het was een bubbelwijn

Wink
. Blijft het toch een wijntoer. Bij elke boerderij kregen we een glas of 5 te proeven. Je begrijpt dat daar gretig van gebruik is gemaakt. Lekker hoor! Tussendoor nog een lekkere lunch gedaan in Franschhoek. Net Zwitserland daar, met iets minder hoge bergen, maar wel mooi.

Na deze tour, die tot 17.00 duurde, hebben we even gerelaxed om daarna lekker wat te gaan eten met een fles wijn.... We kregen de smaak te pakken. Een bed was echter welkom. Dus op naar Kaapstad de volgende dag. Onderweg nog even gestopt in Simons Town om Pinguins te spotten. Eén ding is waar: Ze stinken! Het waren er een heleboel. Grappige beesten. Hierna zijn we verder gegaan via Cape Point en Cape of good hope. Cape Peninsula, het natuurreservaat waar dit in ligt is ook echt prachtig. Hoewel we niet de mooiste dag hadden hebben we hier toch genoten. Windkracht 7 op zijn minst hierboven. We konden er lekker tegenin leunen in ieder geval. In de middag begon de zon door te breken. Wij gingen toen verder via de Westkust naar Kaapstad via Kommetjie, Houtbaai en Chapman's Peak. Een prachtige weg ook! Maar net niet zo mooi als die in de Karoo vind ik (Leon).

In Kaapstad even onze backpackers opgezocht om onze spullen te droppen en de auto daarna in te gaan leveren. Snik. Het was een goede auto en we waren er erg blij mee. Voorlopig was alles goed dus ik verwacht geen grote schadeclaims

Wink
. We zitten in een backpackers in Greenpoint, voor de kenners. 15 minuten lopen van het centrum en 10 minuten van het V&A Waterfront. Superlocatie dus.

Gisteren zouden we naar Robben Island gaan. Door slecht weer is deze echter geannuleerd. Dat was even vervelend. We hopen deze nu vrijdagmiddag nog te kunnen doen, als de wind maar niet te hard is, moet dat gaan lukken. We dachten dus in plaats van Robben Island maar de tafelberg te gaan beklimmen via de bottanical gardens. Plaatselijke aangelegde tuinen die erg mooi zijn. We waren daar aangekomen, even wat gegeten en toen lazen we dat we even moesten bellen naar de liften. Of deze nog wel gingen. Helaas ook niet! Dat kan dus ook niet, want dan konden we niet terug naar beneden. Deze route was nl. een wandeltocht van 5 en een half uur.Dan maar naar Oceanium. Hier hebben we lekker rondgeslenterd. Een mooi aquarium. Als laatste hebben we deze dag nog wat rondgelopen door het Waterfront. Dit is een havengebied met een walhalla aan winkels voor de winkelgebonden mensen. Overal mensen die acts opvoeren, muziek en dans. Erg gezellig.

Vandaag was het mooier weer. We zijn dus de tafelberg gaan beklimmen. Volgens planning ook overigens. We zouden de korte route doen, zodat wanneer de wind zou aantrekken we ook naar beneden zouden kunnen lopen. Deze route zou anderhalf uur duren volgens de tourist information. Goed haalbaar dus. Plan van ons was echter de berg te beklimmen om daarna met de kabelbaan omlaag te gaan. Platteklip Gorge heette de route.

Na net een paar minuten onderweg te zijn bedachten we opeens geen water bij te hebben. Handig! Nou ja een korte wandeling dus dat moet kunnen. Stijle trappen omhoog. Verder en verder. Onderweg komen we een stromend watervalletje tegen. Toch maar even onze waterzakken gevuld. Best lekker water, ik denk dat het wel te drinken is, maar dacht toch maar liever niet. Meer voor in noodgevallen. We klimmen verder en verder. Het is erg zwaar. Veerle besluit op dit moment niet meer verder te gaan en via een ander pad naar de kabelbaan terug te lopen om zo omhoog te gaan. Het was toch wel erg zwaar. Ik ben zelf verder omhoog gelopen. Ik heb me kapot gelopen om een groepje boven mij in te halen. Uiteindelijk waren mijn spieren zo verzuurd dat ik niet meer kon. Wel had ik het groepje ingehaald. Het laatste stuk was werkelijk een hel en pijnlijk, maar ik heb het gehaald. En dan het uitzicht. Geweldig!

Dat was loon na werken. Veerle had ondertussen ook een zware route naar boven en beneden gehad om bij de lift te komen. We hadden tussendoor telefonisch contact dus dat ging best aardig. Zij stond mij uiteindelijk op te wachten met een fles water. Die ging er wel in!

Hier op de top hebben we heel de dag lekker gezeten en rond geslenterd. Het is toch plat, geen zuchtje wind, geen wolkje aan de lucht en 17 graden in de schaduw. Heerlijk. Vanavond gaan we eten in Mama Africa. Een restaurant met keuze uit allerlei Afrikaanse gerechten. Wat zal het worden.....

Morgen hebben we nog een townshiptour op het programma staan. Benieuwd welke het zal worden. Daarna nog naar Robben Island. De volgende en laatste poging. Deze verhalen bewaren we tot we terug zijn, dan hebben we nog wat te vertellen wat jullie nog niet weten

Tot volgende week!